
Opleiding

Waarom is opleiden belangrijk?
Opleiding is het overdragen van kennis en aanleren van de nodige vaardigheden aan een doelgroep. Opleiding binnen organisaties is cruciaal voor het verwerven van de vereiste skills binnen het takenpakket van medewerkers. Daarnaast verhoogt een goed opgeleid team de productiviteit, de efficiëntie en de kwaliteit van het werk, wat uiteindelijk de klanttevredenheid en bedrijfsresultaten ten goede komt. Goede opgeleide medewerkers zijn ook meer gemotiveerd. Continue leren is essentieel.
Aanpak
Standaard opleidingen (zoals je ziet in catalogi) beantwoorden meestal niet aan de behoeften van de deelnemers, gezien per organisatie de context verschilt alsook het kennisniveau van de deelnemers. Daarom houden we ook voor opleidingen een intake met de klant en doen we meestal ook een bevraging van de verwachtingen van de doelgroep. Daardoor wordt de opleiding, de timing, de inhoud,… helemaal aangepast aan jouw organisatie.
Tijdens de intake wordt ook afgetoetst:
-
hoe en waar het geleerde ook in de praktijk kan worden toegepast
-
wie er observeert of er een evolutie is van het willen kennen naar het effectief kunnen.
De transfer van opgedane kennis tijdens de opleiding naar de praktijk is het belangrijkste aandachtspunt om een investering in opleiding te doen renderen.
De domeinen waarin ik opleiding geef zijn:
zelf inspirerend leren coachen van eigen medewerkers en collega’s
Voor wie:
leidinggevenden, directieleden, managers die hun leiderschapsstijl meer coachend willen opnemen.
Leidinggeven
de voornaamste operationele skills aanleren om effectief leiding te kunnen geven en een performant team te worden
Voor wie:
beginnende en gevorderde leidinggevenden,projectleiders, shiftverantwoordelijken, … die een meer resultaatgericht leiderschap willen opnemen
Leiderschap
inspirationeel leiderschap, inspiratie voor het soort leider dat je wil zijn, inzichten die jouw persoonlijk leiderschap versterken
Voor wie:
iedereen die leiderschap wil opnemen en zijn eigen leiderschapsmissie wil ontdekken
Faciliteren
een groep leren begeleiden in een brainstorm of reflectie, het faciliteren van het proces aanleren via verschillende methodes
Voor wie:
leidinggevenden, werkgroepleiders, projectleiders, procesbegeleiders, … die effectief en efficiënt workshops moeten kunnen begeleiden naar een zeker resultaat
Lean Management
de verspilling in processen leren opsporen en wegwerken en meer doen met minder middelen en tijd
​
Voor wie:
leidinggevenden, procesverantwoordelijken, … die hun processen willen optimaliseren ​
Vergader-
technieken
het houden van effectieve vergaderingen waar iedereen tevreden buitenkomt
Voor wie:
leidinggevenden, projectleiders, iedereen die vergaderingen leidt, ieder die de focus wil houden tijdens vergaderingen en toch tot gedeelde resultaten wil komen.
Time-management
het beheersen van jouw tijd om jouw doelen te realiseren.
Voor wie:
iedereen die last heeft van tijdopslorpers en meer wil doen met zijn beschikbare tijd door betere planning

Hoe verloopt zo’n opleiding?
Ook de methode van opleiden is belangrijk. Een vaardigheid aanleren kan enkel door het zelf te doen. Daarom is het ook belangrijk om te beseffen wat het uiteindelijke eindresultaat moet zijn en wat de impact is wanneer je dat al dan niet kan.
Elke opleiding start steeds met een reflectie die inzicht geeft in het belang ervan, voor de medewerker zelf, voor het team, de organisatie. Daarna wordt een theoretisch model uitgelegd, waarna er wordt geoefend, geobserveerd, gereflecteerd en feedback gegeven. Tijdens de opleiding is er veel mogelijkheid tot delen van ervaringen, want iedere deelnemer heeft een andere kennis en achtergrond.
Workshops
Een workshop is een alternatieve vorm voor een klassieke opleiding, waarbij je een bepaald thema gaat uitdiepen en daardoor nieuwe inzichten kan opdoen. Het gaat hier dus minder over specifieke skills maar over specifieke inzichten. De doelgroep zijn hier meestal leidinggevenden uit eenzelfde organisatie, teamleden al dan niet samen met hun leidinggevenden en ieder die in dit domein inzichten wil verwerven. Workshops duren meestal 3 tot 5 uur.
WORKSHOP
Kennisoverdracht
hoe zorgen we voor de effectieve overdracht van de enorme kennis van een expert die het bedrijf verlaat of een medewerker met veel kennis die met pensioen vertrekt
WORKSHOP
Innovatie
hoe meer innoveren binnen eigen afdeling om concurrentievoordeel te behouden/verkrijgen
WORKSHOP
Waarom
ontdekken van het waarom van jezelf, je team, je organisatie, voor meer zelfvertrouwen en motivatie
WORKSHOP
Talenten
ontdekken van de talenten binnen een team en daar actief mee aan de slag gaan om het werk optimaal te verdelen en maximaal in te zetten op de kracht van het individu.
WORKSHOP
New Way of Work
het nieuwe werken omarmen en samen met je team goede afspraken maken rond work/life balance, communicatie en effectieve samenwerking
WORKSHOP
Positive Change
aanleren van Appreciative Inquiry methode om verandering binnen je organisatie beter te laten verlopen en het tot een succes te maken
Tevreden klanten
